Trainingen gelijkwaardig samenwerken en verbindend communiceren
Opbrengsten voor uw organisatie
Sterkere en effectieve samenwerking en communicatie Ook wanneer het spannend wordt
Weerstanden en conflicten zijn niet langer obstakels maar wegen om elkaar te vinden en begrijpen
Teams die elkaar én klanten, cliënten of patiënten beter horen, beter begrijpen en méér versterken
Een energieke, positieve ervaring die mensen nog lang bijblijft en zo bijdraagt aan een goede sfeer in de organisatie, het team of de relatie met klant of cliënt
Maatwerk
De trainingen gelijkwaardig samenwerken en verbindend communiceren worden uitsluitend aangeboden als maatwerk voor uw organisatie. Theorie en praktijk wisselen elkaar voortdurend af. Er is veel ruimte voor verdieping op individueel en team niveau, er wordt geoefend met alle noodzakelijke vaardigheden en er is ruime aandacht voor de lastigste situaties waarmee de deelnemers stoeien.
Versterken van professionele kracht
Gelijkwaardig samenwerken
Gelijkwaardigheid en diepe betrokkenheid
Er is geen enkele organisatie of professional die niet wil of zelfs moet samenwerken. Maar dat kan een stevige uitdaging zijn: het gezochte samenspel komt er niet of de gewenste resultaten blijven uit.
Gelijkwaardige en diep betrokken samenwerking werkt wél. Een samenspel waarin alle participanten vanuit de eigen verantwoordelijkheid en positie kiezen, beslissen en doen. Ieders bijdrage heeft even veel waarde en draagt bij aan de uitkomst. Diepe betrokkenheid maakt dat het samenspel wordt gedragen door vertrouwen en empathie. Zo ontstaat een krachtige alliantie waarin iedereen voelt, samen het beste te willen. Dit maakt de samenwerking vanzelfsprekend en gewild.
Resultaat in vier stappen
Stap 1 Identiteit | Welke zingevende overtuigingen en waarden van organisatie en team zijn het fundament? Wat betekenen deze voor de samenwerking?
Stap 2 Relatie | Hoe tot een gelijkwaardige relatie te komen en deze vorm te geven? Ook bij tegenwind!
Stap 3 Gelijkwaardig samenspel | Het samenspel gaat van start. Wat is ieders positie en rol? Welke unieke bijdrage wordt van iedereen gevraagd? Hoe blijft het samenspel door zelfbewuste weerbaarheid gelijkwaardig?
Stap 4 Groeien | Al samenwerkend wordt het steeds eenvoudiger om te doen wat nodig is voor een goed vervolg van het samenspel.
Verbindend communiceren
Contact, begrip en empathie
Verbindend communiceren zorgt voor diepgaand contact, begrip en empathie, door eerlijk en open te zijn over eigen gevoelens en behoeften, en te luisteren naar die van de ander. Zonder oordelen, verwijten of kritiek. Met als doel samenwerking en harmonie te bevorderen. Zo komen gezamenlijke oplossingen binnen handbereik en ontstaat er weer beweging in vastgelopen relaties. Verbindend communiceren brengt een prettige werksfeer, sterkere relaties, meer helderheid, productiviteit en creativiteit.
Verbinding in vier stappen
Stap 1 Jijzelf | Focus op de professionele en individuele behoeften en waarden: waar gaat het hart van gloeien, waar wordt het koud van? Hoe beïnvloedt dat het dagelijkse doen en laten? Hoe dat effectief te verwoorden zodat het tot verbinding en samenwerking leidt en niet tot verwijdering?
Stap 2 De ander | Focus op wat de ander beweegt: hoe zicht te krijgen op de drijfveren van een collega, een klant, cliënt of…? Hoe beter luisteren naar een gesprekspartner (empathie), ook bij meningsverschillen of onenigheid?
Stap 3 De dialoog | Hoe werkt de verbindende dialoog? Hoe win-win te creëren als de belangen verschillen? Hoe effectief om te gaan met weerstanden?
Stap 4 Doorbraakreflectie | In sommige situaties blokkeren heftige emoties en in beton gegoten overtuigingen de onderlinge verbinding. Wederzijds begrip, een gedeelde visie of samenwerking blijven hierdoor buiten bereik. Hoe in deze heftige situaties tóch beweging en verbinding te krijgen?
Ik wil hier meer van weten!
De mogelijkheden bespreken van een muzikale training op maat voor uw organisatie?
Neem contact op met Jos van der Horst. horst@quantanpm.nl

